Skip to content

Δημιουργήθηκε το 2012 από τον Ethiel Failde (απόγονος του δημιουργού του Danzón: του εθνικού χορού της Κούβας) η Ορχήστρα Miguel Failde (γνωστή και ως Oerqustra Failde) είναι μια ομάδα πολύ ταλαντούχων νέων που υιοθετούν με πάθος την κουβανέζικη μουσική ρίζα τους, και υπερασπίζονται ή επαναπροσδιορίζουν την παραδοσιακή danzon. Με ένα ισχυρό σχηματισμό, είναι σε θέση να παρουσιάσουν σε κάθε τους εμφάνιση ένα ευρύ φάσμα μουσικών ειδών που καλύπτει περισσότερα από 100 χρόνια της Κουβανέζικης ιστορίας: από το danzón μέχρι το timba.

Έχουν εμφανιστεί σε περισσότερες από 20 πολιτείες στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Μεξικό και τον Καναδά. Σε σημαντικούς χώρους όπως το Kennedy Center στην Washington DC, το “Los Angeles Hall” στην Πόλη του Μεξικό και το “Place des Arts” στο Μόντρεαλ. Έχουν συνεργαστεί με μεγάλους καλλιτέχνες και συγκροτήματα όπως οι Omara Portuondo, Johnny Ventura, Ballet Lizt Alfonso Dance Cuba, Orquesta Aragón και Septeto Santiaguero.

Το πιο πρόσφατο album τους είναι μια συνεργασία με την Omara Portuondo, την μεγάλη ντίβα των Buena Vista Social Club, και αποτίει φόρο τιμής στον Benny More και την εκατονταετηρίδα του που τιτλοφορείται “Siempre tu voz: Homage to Benny Moré in his Centennial”. 

Ο “Πρίγκιπας του Danzón”, Ethiel Failde, μίλησε στο SounDarts.gr για όλα τα παραπάνω, συστήνοντας τον ίδιο αλλά και την ορχήστρα του, σε όλους εσάς!

Πώς θα σύστηνες την Orquesta Failde στο ελληνικό κοινό; Πόσα άτομα συμμετέχουν στην ορχήστρα αυτή;

Ίδρυσα την Orquesta Failde το 2012 ως συνέχεια της ομάδας με την οποία ο Miguel Failde αποκάλυψε στο κοινό το danzón τον 19ο αιώνα. Την περίοδο εκείνη ήμουν ο νεώτερος μαέστρος της χώρας και τα μέλη, νέοι πτυχιούχοι του Ωδείου του Matanzas, της πόλης μας. Μέσα σε αυτά τα επτά χρόνια η μορφή της έχει εξελιχθεί σε συνδυασμό μιας ορχήστρας charanga (μια πολύ δημοφιλής μορφή τον εικοστό αιώνα στην Κούβα) με μια εκτεταμένη γραμμή μετάλλων, αυτό μας επιτρέπει να παίξουμε πολλά είδη της μουσικής μας (danzón, danzonete, mambo, chachachá, bolero, son, timba).

Είσαι ένας σπουδαίος φλαουτίστας. Γιατί επέλεξες να σπουδάσεις αυτό το όργανο; Σε ποια ηλικία άρχισες να παίζεις φλάουτο;

Μπήκα στο μουσικό σχολείο στα εννέα μου χρόνια, χωρίς κανένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για οποιοδήποτε όργανο ή προηγούμενη εκπαίδευση και κάποιος δάσκαλος είδε ότι είχα τις φυσικές δυνατότητες για να παίξω το φλάουτο. Ήταν σαν να με επέλεξε. Στη μουσική μας παράδοση το φλάουτο έχει ένα θεμελιώδη ρόλο, ιδιαίτερα για το danzón, ως κορυφαίο όργανο για μελωδία και αυτοσχεδιασμό. Έτσι για ένα danzonero ήταν μια από τις καλύτερες επιλογές, μόνο εγώ δεν το ήξερα. Είναι ήδη μια αιώνια αγάπη.

Είσαι ένας καταξιωμένος και ταλαντούχος καλλιτέχνης αν αναλογιστούμε τις καταβολές σου, την πρόοδό σου και την συνολική καριέρα σου μέχρι στιγμής. Πόσο εύκολο είναι να φέρει κανείς το όνομα «Failde»;

Ο Miguel Failde ήταν ο δημιουργός του «Las Alturas de Simpson», ένα τραγούδι που θεωρείται το πρώτο danzón, το οποίο έκανε πρεμιέρα στο Matanzas το 1879. Λόγω της σημασίας και της κυριαρχίας του, το danzón θεωρήθηκε ο εθνικός χορός (της Κούβας) και παρόλο που έχασε τη δύναμή του στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα, είναι η βάση για άλλα είδη όπως το chachachá. Μέχρι σήμερα είναι παρόν στα ρεπερτόρια των ορχηστρών και εμπνέει τους συνθέτες, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της jazz. Ως είδος μπορεί να επιδείξει την πιο εξελιγμένη κλασσική μουσική και μια γεύση από την pop. Το Danzón είναι παρόν σε όλη την Καραϊβική, αλλά κυρίως στο Μεξικό έχει τη δική του ιστορία και εκατομμύρια οπαδούς.

Είμαι το μοναδικό μέλος της οικογένειας Failde που είμαι επαγγελματικά αφιερωμένος στη μουσική στην Κούβα και αυτό σήμαινε μεγάλη ευθύνη, πρώτα απ’ όλα με τη διάδοση του έργου του Miguel και την εκσυγχρόνιση του danzón έτσι ώστε να παραμείνει ζωντανό για πάνω από 140 χρόνια μετά την πρεμιέρα του. Αλλά όταν μπήκα στο χορό danzón στο σχολείο, ήμουν 6 χρονών, μέχρι εκείνη την στιγμή δεν ήξερα τι σήμαινε το επίθετο μου.

Το danzón αποτελεί τη βάση του ρεπερτορίου της Orquesta Failde, αν και αναλαμβάνουμε πολλά άλλα είδη, όπως και ο ίδιος ο Miguel Failde στην εποχή του. Προσπαθώ επίσης να προωθήσω αυτό το μουσικό είδος από ένα εθνικό ραδιοφωνικό πρόγραμμα που παρουσιάζω κάθε εβδομάδα και ως διοργανωτής ενός γεγονότος που λαμβάνει χώρα κάθε χρόνο στο Matanzas: τη διεθνής συνάντηση Danzonero (Encuentro Internacional Danzonero).

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το album σας «Siempre Tu Voz» σε συνεργασία με την μεγάλη Omara Portuondo. Πώς ήταν η συνεργασία σας μαζί της;

Η Omara είναι ένας “ζωντανός θησαυρός” της κουβανικής κουλτούρας, συνοψίζει τον τρόπο που είναι το τραγούδι αυτής της χώρας, είναι η τελευταία μεγάλη εκπρόσωπος μιας χρυσής εποχής της μουσικής μας, που γνώρισε τον Benny. Είχαμε ήδη συνεργαστεί μαζί της σε ηχογραφήσεις και συναυλίες, αλλά όταν η δισκογραφική μας εταιρεία (EGREM) μας πρότεινε να κάνουμε αυτό το album μαζί της, ένα όνειρο μας πραγματοποιήθηκε, ένα από εκείνα που ποτέ δεν τολμάμε να φανταστούμε. Αυτό το album αποτελεί μια αγκαλιά γενεών, τη συνέχεια της κουβανικής παραδοσιακής μουσικής, επειδή η δασκάλα μας, που είναι η Omara (σχεδόν 90 ετών), συνοδεύεται από μια ορχήστρα νέων, των οποίων η μέση ηλικία δεν υπερβαίνει τα 24 χρόνια.

Γιατί επιλέξατε να διασκευάσετε τα κλασικά τραγούδια του Benny Moré; Τι σημαίνει η μουσική του για εσάς;

Ο Benny είναι το μεγαλύτερο όνομα που μας χάρισε η pop μουσική μας. Έχει δεχτεί πολλά αφιερώματα και η μουσική του έχει ερμηνευτεί πολύ. Όταν αποφασίσαμε να φτιάξουμε το album αυτό θέλαμε να αφήσουμε τη σφραγίδα μας ως νέοι άνθρωποι με τον χαρακτηριστικό ήχο της ορχήστρας μας αφήνοντας την Omara να κάνει αυτό που ξέρει να κάνει καλύτερα, δηλαδή να τραγουδά, να ερμηνεύει, να λέει την κάθε φράση όπως κανένας άλλος δεν μπορεί. Προσπαθήσαμε να την κάνουμε να αισθάνεται άνετα, στο στοιχείο της, γι’ αυτό τα boleros είναι η ισορροπία του album.

Ως ειδικούς προσκεκλημένους είχαμε την τιμή να έχουμε τον κύριο Johnny Ventura από τη Δομινικανή Δημοκρατία, έναν μεγάλο θαυμαστή του Benny, την Cubans Telmary (rapper) και τον William Vivanco.

Εάν είχατε την ευκαιρία να συνεργαστείτε με οποιονδήποτε άλλο καλλιτέχνη στον κόσμο, ποιος θα ήταν και γιατί;

Ο κατάλογος θα είναι τεράστιος αλλά δεν θα μπορούσε να μην συμπεριλάβουμε τους Chuco Valdés, Gonzalo Rubalcaba και Pablo Milanés από τους Κουβανούς. Από τον υπόλλοιπο κόσμο οι: Marc Anthony, Natalia Lafourcade, Lila Downs, Patti Labelle, Alejandro Sanz. Γενικά, αυτοί οι καλλιτέχνες ενδιαφέρονται περισσότερο για την καλή μουσική, για την παράδοση και για να μεταδώσουν ένα καλό μήνυμα απ ‘ό, τι για τις εμπορικές επιτυχίες, αν και το να πουλάς εκατομμύρια αντίτυπα έχει επίσης σημασία. Από τη νέα γενιά καλλιτεχνών την Camila Cabello. Έχουμε μια έκδοση του “Havana” που προσαρμόσαμε σε chachachá.

Αν μπορούσατε να πειραματιστείτε με ένα άλλο είδος μουσικής, ποιο θα ήταν αυτό και γιατί;

Με την ορχήστρα πιστεύω ότι μπορούμε να κάνουμε ό, τι θέλουμε από την κουβανέζικη pop μουσική και περιστασιακά λίγη latin jazz. Στην περίπτωσή μου ως φλαουτίστας δεν παίζω πια κλασσική μουσική, όπως Bach, Debussy ή Paul Hindemith, και μου λείπει πραγματικά αυτό το ρεπερτόριο.

Έχετε εμφανιστεί σε περισσότερες από 20 πόλεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, στο Μεξικό και στον Καναδά, σε πολύ σημαντικούς χώρους. Ποια ήταν η πιο σημαντική συναυλία για εσένα μέχρι τώρα και ποιο είναι ο ονειρικός-προορισμός που θα ήθελες να κάνεις μια μέρα;

Οι σχέσεις μεταξύ της Κούβας και των Ηνωμένων Πολιτειών είναι πολύ περίεργες, έντονες από καλλιτεχνική άποψη και πολιτικά δύσκολες, ίσως γι ‘αυτό δύο από τις πιο σημαντικές στιγμές για εμάς είναι η συναυλία μας για τον Barack Obama κατά την επίσκεψή του στην Αβάνα το 2016, (ήμασταν η ορχήστρα που επιλέχθηκε για το κρατικό δείπνο που προσέφερε η κουβανική κυβέρνηση) και η εμφάνιση μας στο Kennedy Center στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Artes de Cuba το 2018. Μια τρίτη στιγμή που δεν θα ξεχάσουμε ποτέ ήταν η πρώτη μας συναυλία στο Μεξικό, στο Salon “Los Ángeles”, ένας τόπος όπου η κουβανέζικη μουσική έχει πολλούς οπαδούς και όπου οι καλύτεροι εκπρόσωποι της έχουν περάσει από εκεί για 80 χρόνια από τους Benny Moré και Enrique Jorrín μέχρι την Celia Cruz και για εμάς το Μεξικό είναι η δεύτερη πατρίδα μας, είναι το μέρος εκτός Κούβας που αισθανόμαστε απόλυτα άνετα.

Τα πράγματα στη ζωή κινούνται πολύ γρήγορα! Πώς φαντάζεστε τον εαυτό σας σε πέντε χρόνια από τώρα;

Θέλουμε να ταξιδέψουμε σε πολλές χώρες με τη μουσική μας. Να είμαστε σε θέση να ηχογραφήσουμε με μερικούς από τους καλλιτέχνες που ανέφερα προηγουμένως. Να νιώθουμε αγαπημένοι και κερδίσουμε το σεβασμό όλο και περισσότερο από τους ανθρώπους μας, να έχουμε πολλούς νέους ανθρώπους στις συναυλίες μας να χορεύουν danzón, mambo, chachachá, son και timba.

Ποια είναι τα επόμενα επαγγελματικά σας σχέδια για το εγγύς μέλλον;

Έχουμε δύο νέα albums  στο προσκήνιο, το επόμενο με περισσότερα danzones, με αρκετές διασκευές κλασσικών κουβανέζικων τραγουδιών επίσης και μερικά καινούρια. Είναι ένα album που θα καλύψει περισσότερα από εκατό χρόνια από την ιστορία της μουσικής μας. Το τέταρτο φωνογράφημά μας θέλουμε να το φτιάξουμε μαζί με έναν σπουδαίο Μεξικανό τραγουδιστή, τον οποίο δεν μπορώ να αποκαλύψω ακόμα, αλλά θα είναι ένα δείγμα των πολιτιστικών δεσμών μεταξύ Κούβας και Μεξικού, με τραγούδια που έχουν ταξιδέψει μεταξύ των δύο ακτών και είναι ήδη ένας “κοινός θησαυρός”.

Ποιο είναι το μήνυμά σου για το ελληνικό κοινό;

Ανοίξτε τα αυτιά σας και την καρδιά σας στην κουβανική μουσική, γεμάτη χαρά, μερικές φορές με θλίψη, αλλά πάντα με αλήθεια, κάντε τη δική σας!

Συνέντευξη: Θοδωρής Κολλιόπουλος

βρείτε το «Siempre Tu Voz (Homenaje A Benny Moré En Su Centenario)» στα:

 

TIDAL

Amazon Music

Spotify

iTunes

YouTube Music

Back To Top