skip to Main Content

Did You Know? | 10 πράγματα που ίσως δεν γνώριζες για τον Miles Davis

Miles Dewey Davis III (26 Μαΐου 1926 – 28 Σεπτεμβρίου 1991)

Ο Miles Dewey Davis III, ήταν Aμερικανός μουσικός της jazz, τρομπετίστας και συνθέτης. Θεωρείται ευρέως ως ένας από τους μουσικούς που άσκησαν σημαντική επίδραση στη μουσική του 20ού αιώνα. Μαζί με τα συγκροτήματα που έπαιξε κατά καιρούς, υπήρξε πρωτοπόρος σε ό,τι αφορά στην ανάπτυξη της μουσικής jazz, του bebop, της cool jazz, του hard bop, της modal jazz και της jazz fusion.

Ο αριθμός έξι είναι μια εκτίμηση, από πολλούς χαμηλή, σχετικά με το πόσες φορές ο Davis άλλαξε τη μουσική. Αυτή η σκηνή, την οποία μεταφέρει ο μεγάλος Μουσικός στην αυτοβιογραφία του, είναι μία από τις πιο ζωντανές εικόνες της άγριας περηφάνιας του. Ήταν τόσο αποφασισμένος να πιέζει τα όρια της τέχνης του, που άλλαξε την πορεία της μουσικής στη διαδικασία. Μπορεί να ήταν ένας μουσικός της jazz, αλλά ήταν θεμελιώδους σημασίας για το σύνολο σχεδόν της μοντέρνας μουσικής.

Για περισσότερο από μισό αιώνα δέσποσε στη μουσική σκηνή της jazz, επηρέασε πάρα πολλούς μουσικούς και σφράγισε την εξέλιξη της μουσικής του εικοστού αιώνα όσο λίγοι, πετυχαίνοντας να παραμένει πάντα στην πρωτοπορία των εξελίξεων. Το μουσικό ύφος του είναι από τα πιο λιτά στη σύγχρονη jazz, παρ’ όλο που πολλές φορές παρασύρεται σε χειμάρρους φθόγγων. Η ανάπτυξη και ο λυρισμός στους αυτοσχεδιασμούς του είναι εκπληκτικοί. Συνθέσεις του, όπως: «Nardis», «Four», «Milestones», «So­lar», «So What», θεωρούνται κλασικές και ερμηνεύονται πολλές φορές από μουσικούς των νεώτερων γενεών. Ποτέ άλλοτε ο ήχος της τρομπέτας δεν θα ηχήσει με τον ίδιο τρόπο. Ο Miles Davis ήταν πραγματικά μοναδικός.

H “ηλεκτρική περίοδος” του έθεσε τις βάσεις για τα μελλοντικά είδη όπως η hip-hop, η trance, το dub κ.α.

Στη δεκαετία του ’60, όταν ο Miles Davis άρχισε να γοητεύεται με την πιο ηλεκτρονική, rock και funk μουσική, πολλοί κριτικοί νόμιζαν ότι είχε αρχίσει να “ξεπουλιέται”. Ωστόσο, όλα όσα έκανε ο Davis τα έκανε για να βρει νέες διεξόδους στην απεριόριστη δημιουργική ενέργεια του. Η μουσική του Davis κατά τη διάρκεια αυτής της “ηλεκτρικής περιόδου” έθεσε τις βάσεις για τα μελλοντικά είδη όπως η hip-hop, η trance, το dub, το new wave, το drum & bass, τη grime, την electro και το dubstep.

H μουσική αλλαγή του χαρακτηρίστηκε ως “κρίση της μέσης ηλικίας”

Ο Davis χρησιμοποίησε τον James Brown, τους Sly and the Family Stone και τον Jimi Hendrix ως σημεία αναφοράς για την είσοδό του στο είδος. Στα 43 χρόνια του, ανακατασκεύασε τον ήχο και το στυλ του για να ταιριάζει σε αυτές τις νέες επιρροές. Άρχισε να ντύνεται σαν τον Hendrix, φτάνοντας μέχρι του σημείου να φτιάχνει τα μαλλιά του στον κομμωτή του Hendrix. Μερικοί παρομοίασαν αυτή την αλλαγή του μουσικού με κρίση της μέσης ηλικίας. Ωστόσο κανένα από τα κομμάτια που κυκλοφόρησε δεν ακουγόταν ως αντιγραφή ή παράγωγο. Έσπασε τα όρια που ιστορικά διαχώριζαν την υψηλή αισθητική και το χαμηλό μέτωπο της τέχνης. Πολλοί καινοτόμοι της μουσικής έχουν αναφέρει αυτή την περίοδο στην καριέρα του Miles Davis ως πηγή έμπνευσης για τις δικές τους μουσικές ανακαλύψεις. Ο Kanye West, περιγράφει συχνά τον σπουδαίο Μουσικό ως αδελφή ψυχή.

Διακρίσεις και τιμές

Ο Davis πέρασε στo Rock and Roll Hall of Fame το 2006, ως “μία από τις μορφές κλειδιά στην ιστορία της jazz”. Στις 7 Οκτωβρίου, 2008, το album του 1959, “Kind of Blue” έλαβε το τέταρτο πλατινένιο βραβείο της Recording Industry Association of America (RIAA), για τέσσερα εκατομμύρια πωλήσεις στις Η.Π.Α. Στις 15 Δεκεμβρίου, 2009, ο Οίκος των Αντιπροσώπων πέρασε συμβολικό ψήφισμα αναγνώρισης του album“Kind of Blue”, “τιμώντας το κορυφαίο έργο και επιβεβαιώνοντας την jazz ως εθνικό θησαυρό”.

Δεν μάσαγε τα λόγια του, τα είχε “χώσει” μέχρι και στην πρώτη κυρία των Η.Π.Α.

Το 1987 ο Davis ήταν καλεσμένος σε ένα δείπνο στον Λευκό Οίκο. Κατά την διάρκεια του δείπνου, η τότε πρώτη κυρία των Ηνωμένων Πολιτειών, Nancy Reagan, ρώτησε τον Davis, τι το σημαντικό έχει κάνει ώστε να αξίζει να παραβρίσκεται στον Λευκό Οίκο. Τότε ο Davis γύρισε και κοίταξε την Reagan και απάντησε με το αμίμητο ύφος του: «Λοιπόν, έχω αλλάξει την πορεία της μουσικής 5 με 6 φορές. Εσύ τι το σημαντικό έχεις κάνει πέρα από το να γ@μάς τον Πρόεδρο;»

O Miles Davis υπήρξε μια αμφιλεγόμενη προσωπικότητα

Η πολυετής εξάρτηση του από τα ναρκωτικά, του έβγαζε τη «σκοτεινή πλευρά» του χαρακτήρα του. Εκκεντρικότητες, τσακωμοί με συναδέλφους του, και πολλά άλλα… Μια εξάρτηση που κόντεψε αρκετές φορές να τον οδηγήσει στο θάνατο, αλλά πάντα έβγαινε νικητής. Μάλιστα την εξαετία 1975-1981, αποσύρθηκε εντελώς από το προσκήνιο, δίνοντας μάχη να απεξαρτηθεί. Κανένας δίσκος, κανένα live για έξι ολόκληρα χρόνια, ώσπου επανήλθε πιο δυνατός από ποτέ, συνεχίζοντας να χαράσσει νέους δρόμους, ενώ κάθε του δουλειά συζητιόταν περισσότερο από την προηγούμενη!

Η σχέση του με τον κινηματογράφο και την τηλεόραση

Ο Miles Davis έγραψε, επίσης, μουσική και για τον κινηματογράφο με το soundtrack της ταινίας του Louis Malle, «Ασανσέρ για δολοφόνους» (1958) να θεωρείται από τα κορυφαία όλων των εποχών. Εμφανίστηκε και ως ηθοποιός σε ταινίες και σήριαλ στις δεκαετίες του 1970 και 1980, ενώ η αυτοβιογραφία του με τίτλο «Miles», έχει γίνει ανάρπαστη παγκοσμίως. Ο πιο γνωστός του ρόλος στην τηλεόραση ήταν αυτός του Ivory Jones, ενός ιδιοκτήτη μπορντέλου στην σειρά, “Miami Vice”, του 1985.

Παντρεύτηκε τρεις φορές

O Davis παντρεύτηκε τρεις φορές: με τη χορεύτρια, Frances Taylor, την τραγουδίστρια Betty Mabry και την ηθοποιό Cicely Tyson. Με την τελευταία, παντρεύτηκαν στο σπίτι του Bill Cosby, ο οποίος ήταν και ο κουμπάρος τους. Όλοι οι γάμοι του κατέληξαν σε διαζύγιο. Από αυτούς απέκτησε τρεις γιους, μια κόρη και επτά εγγόνια.

Η φωνή του απέκτησε τη μόνιμη βραχνάδα της, αφού δεν ακολούθησε τις εντολές του γιατρού

Το 1957 έκανε μια επέμβαση στις φωνητικές του χορδές. Του είπαν να μην αυξήσει την ένταση της φωνής του για 10 ημέρες τουλάχιστον. Δύο μέρες μετά από αυτό, φώναξε σε κάποιον από τους συνεργάτες του ο οποίος, σύμφωνα με τον Davis, «προσπάθησε να τον πείσει να πάει σε μια συμφωνία που δεν ήθελε», βλάπτοντας έτσι μόνιμα τη φωνή του.

Ποια πράγματα απέφευγε πριν από κάποια live εμφάνισή του;

Σε δήλωσή του είχε πει ότι, όπως οι παλαιστές Joe Louis και Sugar Ray Robinson, απέφευγαν κάποια πράγματα πριν από τους αγώνες τους, έτσι κι αυτός απέφευγε τα ίδια πράγματα πριν από κάποια live εμφάνισή του. Ανάμεσα σε αυτά ήταν να μην κάνει χειραψίες πριν από τις εμφανίσεις του και έδενε τα κορδόνια του όσο το δυνατόν πιο σφιχτά, σε παπούτσια που ήταν πάντα ένα μέγεθος μικρότερα. Ο Davis επίσης απέρριπτε σκοπίμως, το φαγητό και το sex πριν παίξει.

Η συναυλία του Dizzy Gillespie στο St.Louis, όταν ο Miles ήταν 15 χρονών ήταν γι’ αυτόν μια μουσική αποκάλυψη.

Ο Miles μεγάλωσε στο Alton του Illinois, 15 μίλια βόρεια του St. Louis. Ο πατέρας του ήταν οδοντίατρος και η οικογένειά του ήταν εύπορη. Στα 13 του έπιασε στα χέρια του την πρώτη του τρομπέτα, δώρο από τον πατέρα του, Miles Dewey Davis II. Στο βιβλίο του ο Miles περιγράφει τα έντονα συναισθήματα που έζησε εκείνη τη στιγμή. Η δεξιοτεχνία του στο όργανο αναπτύχθηκε ταχύτατα και το μουσικό του στυλ επηρεάστηκε από μουσικούς όπως οι Clark Terry, Charles “Bird” Parker, Jr., Billy Eckstine αλλά κυρίως, τον Dizzy Gillespie. Η συναυλία του Dizzy στο St.Louis, όταν ο Miles ήταν 15 χρονών ήταν γι’ αυτόν μια μουσική αποκάλυψη. Έκτοτε το μόνο που τον ενδιέφερε ήταν να πάει στη Νέα Υόρκη και να παίξει jazz. Στα 18 του βρισκόταν ήδη εκεί.

Back To Top